الاثنين، 14 يوليو، 2014

تجربة شخصية (2)

اتكلمنا في البوست إللي فات عن إن مرض ألزهايمر في الأساس هو عبارة عن ضمور في خلايا المخ إللي هي خلايا عصبية مركزية لا تتجدد عند تلفها
ولازم نلفت النظر هنا إن عملية ضمور خلايا المخ في حد ذاتها عملية بتسبب حالة من الهياج والعصبية لمريض ألزهايمر
علشان كده أي مرافق للمريض لازم يلتزم بجرعة المهدئات إللي بيكتبها الطبيب حتى لو شاف إنها كبيرة لإن الطبيب قالنا: أنا باعمل كده علشان انتوا تقدروا تسيطروا عليه!
بمعنى إن إذا مريض ألزهايمر وصل لحالة هياج وعصبية بيبقى قوي جدا من الناحية الجسدية وممكن يعمل مصيبة بالمعنى الحرفي للكلمة.. والمشكلة إنه مش هايبقى عارف أصلا هو بيعمل إيه! لإنه زي ماقولنا بيبقى عايش في وقاع داخلي في عقله الباطن ومش معترف بالواقع إللي حواليه .
والدي الله يرحمه كسر باب الحمام برجله وكسر كالون باب الشقة بإيده وكان هايتسبب في خنقي لمجرد إني كنت بأحاول أمنعه من النزول.. ولولا رحمة ربنا ثم وجود أختي وأمي كان زمانه قتلني فعلا!.. رحمة الله عليه
المشكلة الرئيسية إللي هاتقابل مرافق المريض في موضوع المهدئات هو عدم قدرة المريض على التحكم في مسألة التبول والإخراج.. هايضطر المرافق في الحالة دي يلجأ لحفاضات كبار السن وبرضه لازم يحط عينه عالمريض لإنه هايقلعها بمجرد ما يطمئن إنه لوحده.

يبقى أهم حاجة لمرافق مريض ألزهايمر إنه يبعد عن إيده أي آلة حادة خاصة السكاكين لإنه غالبا هايستخدمها في فتح باب الشقة.. نظرية المؤامرة هاتهيألوا إنه محبوس وإنه لازم يخرج من الحبس ده بأي طريقة!
وطبعا يُفضل وضع كالون لباب الشقة بيتقفل بمفتاح لإنهم أذكية جدا في اختيار توقيت فتح الباب والهروب، ووالدي عملها 3 مرات والحمد لله البواب كان بيلحقه ويرجعه البيت .

والأفضل عمل إسورة من المعدن عليها اسمه وعنوانه ونمرة موبايل أو تليفون ويلبسها المريض علشان إذا لا قدر الله قدر يهرب الناس يعرفوا يرجعوه تاني للبيت .

أهم شيء في موضوع العصبية والهيجان هو المحايلة والمهاودة في التعامل حتى لو وصلنا لمرحلة الكذب والحلفان كذب كمان.. إحنا هنا بنتعامل مع إنسان من الناحية الشرعية غير عاقل ويجب الحفاظ على حياته وحياة الآخرين حتى لو بالكذب.
والدي الله يرحمه كان بيتعامل مع والدتي على إنها أمه وكان بيسأل عن زوجته بعصبية.. هو فاكر والدتي وهي لسه صغيرة ومش مقتنع بإن السيدة المُسنة إللي قدامه دي تبقى زوجته!
كنا بنهاوده وبنجاريه في الكلام ونقوله إنها بتزور أهلها مثلا أو راحت السوق.. المهم نحاول نهديه قدر الإمكان.

بإذن الله البوست الجاي هاتكلم عن رؤية مريض ألزهايمر للأشياء من حوله.. وربنا يتقبل .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق